Oh een reclamebureau? Leuk! Dan doen jullie vast branding en zo..

Dit krijgen we veel te horen natuurlijk. Branding staat voor identiteit. De identiteit van onze klanten. Branding is afkomstig van het woord ‘Brand’ oftewel merk. Branding is de identiteit van jouw merk.

Heeft u geen merk, dan bent u zelf het merk. Dan noemen we het dan ook ‘personal branding’.

Wat is nu precies branding

Branding is de identiteit van een merk. Het merk kan een bedrijf, product, dienst of persoon zijn. Wie bepaalt nu die identiteit? Doen wij dat? Doet u dat?

Er zit een verschil in hoe u uzelf ziet, hoe wij u zien en hoe uw klanten en potentiële klanten u zien. Wij kijken natuurlijk naar het laatste. We hebben het dan over hun perspectief en hun objectiviteit ten opzichte van u. Hoe ervaren zij uw merk?

branding-kl

In dit geval doen wij als reclamebureau geen branding, maar doen uw klanten en potentiële klanten dat. We kunnen het wel sturen ;).

Branding als werkwoord

Als we branding als werkwoord opvatten als iets wat wij doen. Dan doen wij het sturen van het perspectief hoe anderen het merk gaan zien.
Dit doen wij met de uitingen en teksten die wij voor u kunnen communiceren. Maar ook uw uitstraling, uw logo, uw website, uw folder.

We proberen dan de brug te leggen tussen wat u wilt dat uw merk is en wat anderen van uw merk werkelijk vinden.

Meer dan een logo, website, winkel en huisstijl

Uw uitingen zorgen veel de sturing van branding. Met name de mensen die uw merk nog niet kennen is dit erg belangrijk. Wilt u zakelijk overkomen of juist toegankelijk. Wilt u informatief zijn of bekend staan om de lekkerste slagroomtaarten. Wij kunnen het uiten en zorgen dat u het uitstraalt.

Maar er komt meer bij kijken. Branding is de gehele ervaring met uw merk. Continuerende positieve ervaringen van klanten met uw merk zorgt voor een super branding. Dit zit dus ook in de service, garantie, snelheid, USP’s en de glimlach die u heeft naar uw klanten.

Meten is weten

Als wij uw merkbeleving niet bepalen en uzelf dit ook niet doet. Hoe weten we dan waar uw merk staat? Door het te meten. Marktonderzoek kan een instrument zijn. Maar ook referenties vragen van uw klanten. Afhankelijk van de vijver waarin u vist kunnen we diverse metingen verrichten.

Waar gaan we naar toe?

Als we weten waar we staan kunnen we gerichter sturen naar waar we moeten komen. We weten nu wat we moeten uiten. En met een aanvullende marktonderzoek (eventueel met behulp van Big Data) kunnen we ook gerichter de klanten benaderen die jij wenst voor jouw merk.

Damage Control

Soms is een merk slecht in het nieuws geweest of verspreiden er zich negatieve ervaringen. Denk aan het Joep van ‘t Hek ‘Buckler’ verhaal. Een merk dat in Nederland niet meer bestaat, omdat hij het Gereformeerd bier noemde in 1 van zijn shows in de jaren ’80. Maar het kan ook komen door overname of faillissement. Of wellicht is of was uw product/dienst ook niet goed. Daar gaat uw branding/identiteit.

Damage Control is een hele gevoelige zaak. Hoe buigen we de negativiteit weer om in iets positiefs. Alles wat geuit moet worden is dan uiterst gevoelig. Iemand die negatief denkt ziet immers ook het negatieve. Hiervoor kunnen we plannen opstellen en dit gefaseerd naar buiten brengen richting de media, richting de klanten. Heeft u hier mee te maken? Bel dan meteen. Wij behandelen dit soort zaken uiterst discreet.