Selecteer een pagina
Selecteer een pagina

De kracht van kleur

Kleur beïnvloed ons dagelijks leven. En dit gebeurd meer dan dat we denken…

In de zomer rijden we door een onbekend stadje en denken: ‘Dit is eigenlijk best gezellig’. En in de winter denken we misschien: “Ik ben blij dat ik hier niet woon”. Niet enkel contrast is belangrijk voor het kiezen van kleuren. Ook al staat helderheid altijd voor toegankelijkheid, vriendelijkheid en openheid. Toch staan donkere kleuren niet altijd voor sober…

Het zit hem in de associatie die je legt met een bepaalde kleur. Dit is ons meegegeven vanaf kinds af aan in de dingen die wij zien en ervaren. Het grote gros bepaald en daarmee worden we opgevoed. Hetzelfde is dat ontlasting onaangenaam ruikt. Voor honden is dat niet het geval. Hoe stom het ook klinkt.

Waar halen wij onze metingen dan nu vandaan? Inderdaad…. van het grote gros. De grote gemene deler.

Associatie met kleur is belangrijk om te weten wanneer u een identiteit aanmeet, een nieuwe logo wilt of een nieuwe uiting zoekt. Denk bijvoorbeeld eens aan de kleurencombinatie blauw-geel of rood-geel? Welke merken beginnen dan te werken in jouw onderbewustzijn? Zeeman? Wibra, MacDonalds? etc…   Oftewel: Goedkoop

Gelukkig zijn er metingen gedaan met kleuren en wat dit naar boven roept bij mensen. Hiervan zijn allemaal gemiddelden genomen om zo tot de grootste groep te komen. En dit helpt ons en jou verder om keuzes te maken. Ga altijd terug naar je basisvraag. “Wat wil ik bereiken” en voeg er aan toe “Wie heb ik daarvoor nodig”. Je komt dan uit op de vragen “Hoe wil ik mij profileren” en “Wie is mijn doelgroep”.

Simpeler kan het bijna niet. De kleur doet veel met ons onderbewustzijn dan dat we denken. Het beïnvloeden d.m.v. kleur is dan ook de eerste stap. Of beter gezegd: ‘niet de verkeerde boodschap geven door een verkeerde kleur te kiezen’..

20130408-TopRankTeam-Psychology of colors