Het gevaar van Facebook

Facebook is het medium van dit moment. 9,6 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook. En de meesten kijken ongeveer 14 x per dag op hun tijdlijn. Een groter bereik is bijna onmogelijk. Steeds meer adverteerders stappen over op Facebook.

Maar nu komt er een eerlijk verhaal over Facebook. Het gene waarvan wij als reclamemakers van profiteren.

Jullie hebben vast gehoord van het gerucht dat Trump president is geworden door Facebook. Of het waar is of niet maakt niet uit. Het gaat om de achterliggende werking van Facebook wat wel waar is.

Je kent de gezegde ‘waar je mee om gaat wordt je mee besmet’. Wat nu als je vaker met Facebook om gaat dan met je vrienden?

Reclame maken op Facebook.

Wij reclamemakers maken gebruik van interessegebieden op Facebook. Een interessegebied voor een biologische wijnmaker kan zijn: Biologisch, wijn, etc.. Mensen die interesse hebben in wijn en in biologische producten krijgen dan de advertentie te zien en dat is heel goed. 

De selectie van interessegebieden maken wij zo scherp mogelijk, want wij willen niet adverteren aan mensen die niets hebben met de producten. Zonde van de views en dus zonde van de kosten.

Voorgestelde berichten

Het kopje ‘voorgestelde berichten’ op Facebook valt bijna niet meer op! Meer berichten die lijken op de advertentie die je net hebt bekeken. Toch interessant, maar even kijken dan?!? We zijn nu immers toch in de stemming.

Algoritmen

Een zeer geavanceerd profiel wordt gemaakt van jouw account op Facebook. Niet alle berichten zie je op jouw tijdlijn bijvoorbeeld. De meeste gelikte en bekeken mensen zie je vaker verschijnen. Maar eensgezinde mensen komen ook steeds vaker op jouw tijdlijn.

Hoe lang je naar een video kijkt, of je hem liked, of je een link opent bij het bericht, bepaalde pagina’s bezoekt…. alles komt in een grote wiskundige algebra die bepaalt voor Facebook wie jij bent.

Met deze algoritmen worden je interessegebieden bepaalt en die gebruiken de reclamemakers. Maar de insteek van Facebook is ook dat ze graag mensen aan hun binden. Dus laten ze liever zien op jouw tijdlijn wat jij interessant vindt anders zul je minder vaak Facebook bezoeken.

Tot nu toe redelijk logisch, toch?

Politiek en extreme gedachten

Ook dit is een onderdeel van de algoritmen die jouw interesse gebieden bepalen. Soms vindt je iets schokkends en lees je meer… maar wat is de ‘impact’ van dit?

Ben je dierenliefhebber? Dan krijg je steeds meer fondsen te zien met veel dierenleed die jouw steun vragen.

Invloed van Facebook

Misschien kennen jullie het verhaal van Ismail Ilgün nog. Het ’tuig van de riggel’ volgens Premier Rutte. Veel mensen waren geboeid door lokale terrorisme van allochtoon straattuig in Zaandam. Ik was ook iemand die dit verhaal op de voet volgde. Sensatie trekt aan. Maar het maakt ook een beeld over allochtonen. Het zet een stempel.

Hoe meer ik zag hiervan hoe meer Facebook begon te bepalen dat ik deze overtuiging had. Glashard gezegd, Facebook dacht dat ik ‘extreem rechts’ was. Mijn tijdlijn liep vol met rellen in AZC’s, aanslagen, openbare orde verstoringen…

Facebook schetste een fictief beeld van de wereld waarin we leven. Dit is World War 3! Eensgezinde vrienden kwamen ook vaker op de tijdlijn.

Als je hier gevoelig voor bent dan lijkt het dat dit de werkelijkheid is. De kracht van reclame is immers herhaling…

We zijn allemaal mensen. Dat zogeheten ‘mens zijn’ is grijs, niet te bepalen door Facebook, niet zwart of wit. Volgens Facebook ben je links of je bent rechts en daar gaat Facebook jou mee voeden met als gevolg dat het jou kan beïnvloeden.

Facebook geeft een beeld af. Ik zie graag de DJI aanbiedingen op Drones voorbijkomen op mijn tijdlijn, vernieuwde software voor videoanimaties en de lokale ondernemers met wat hun bezig houdt. Na een paar keer de oplossing onderaan deze pagina te volgen werd ik weer wakker met de vrolijke ‘kattenfilmpjes’ waardoor de dag een stuk vrolijker begint. 

Adverteren op Facebook

Wil je graag adverteren op Facebook? Heb je geen politieke partij, maar gewone commerciële belangen (dienst/product=geld)? Doe jij geen aanslag op normen en waarden? Dan zijn wij de partij om mee te werken. Door objectief te kunnen kijken naar Facebook kunnen wij inspelen met uw advertentie bij mensen die het ‘echt’ interessant vinden. We hebben veel succesverhalen waarbij een advertentie duizenden mensen hebben bereikt. Mensen die het interessant vinden op een gezonde manier wat resulteert in ‘verkopen’.

Of Trump daadwerkelijk als president is verkozen door Facebook of door een scheve verhouding aan kiesmannen? Ik weet het niet, maar ik kan het niet uitsluiten.

Oplossing Facebook:

Klik op het pijltje naar beneden en selecteer dat je dit soort berichten niet meer wilt zien. ‘Bericht verbergen’ en ‘Alles over …. verbergen’.