Heel interessant. Wij, designers, vormgevers, fotografen, tekstschrijvers, creatievelingen schijnen de enige te zijn die deze vraag met regelmaat krijgen.
Sponsoring voor een doel komt met regelmatig voor, maar dat is niet waar wij dit bericht aan wijden. We praten ook niet als vorm van een actie zoals wij vorig jaar in augustus hebben gehad. We praten hier over de commerciële bedrijven. Vaak zijn het mogelijk nieuwe klanten. Ze willen proeven!

Natuurlijk staan we hier voor open, maar tot een bepaalde hoogte. Een klein onderdeel laten zien van een grote opdracht kan zo’n verhouding zijn. Dit is pitchen. Dit gebeurd ook wel betaald. En dat is prima natuurlijk.
De energie die wij er in steken moet voldoende geven om een beeld te schetsen van de mogelijkheden en de kwaliteit, maar als dezelfde vraag bij nog 10 andere partijen ligt.. is dan de energie in verhouding?

Maar het gaat verder in reclameland. Er worden wedstrijden gehouden en er wordt gevraagd om het hele product te presenteren. Soms doen er wel 100 man aan mee. We noemen dit Specwerk. Maar ook al zouden wij de enige partij zijn. Wij doen dit niet.

Kunt u voor mij een pak op maat maken met de volgende stoffen en kleuren kleermaker? Als hij mooi genoeg is, misschien koop ik hem dan wel.

Meestal leggen ze de beste ideeën die ze hebben verzameld van alle deelnemers vervolgens neer bij de goedkoopste partij. Specwerk of Specwork genoemd.

Wij geloven dat goed werk een resultaat is van de verstandhouding die wij met onze klanten hebben. Hiermee zetten wij onze kwaliteit neer. Soms moet je een klant eerst beter leren kennen om te weten dat hij niet van blauw houdt (als voorbeeld). Niet alles is af te vangen van te voren. Hebben wij die verstandhouding niet met onze klanten dan schieten wij in het luchtledige. Het kan raak zijn, maar de kans dat het mist is groot.

Ik ga 10 verschillende bakkers vragen om een taart te maken. Mijn smaak vertel ik niet, ik laat me graag verrassen. Ik betaal enkel voor de lekkerste. En wie weet vraag ik hem eerst wel om een nieuwe te maken, maar dan met de versiering die ik op andere taarten heb gezien van de andere bakkers. Of misschien moet ik de goedkoopste bakker die lekkere taart even laten proeven. Misschien kan hij dat ook wel voor zijn goedkope prijs!

Het is een lastig onderwerp. Wilt u kennismaken en wilt u proeven dan kunt u dat altijd vragen. Wij laten graag zien wat we kunnen betekenen voor u als de verhouding eerlijk is.

Er zijn veel meer professionals die afstand nemen van deze ongezonde verhouding. We beoefenen een beroep en dat heeft een waarde. Om het goed te snappen zijn hier twee video’s waarin Specwerk heel goed in wordt uitgelegd: